CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Thirty Thirty in New York
Powered by Best Free Counters

Tuesday, May 10, 2022

MEMINTA KEPADA PENCIPTA

 

4  
Surah AlBaqarah. Ayat 186.

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku
maka (beritahu kepada mereka):
 Sesungguhnya Aku ( Allah) sentiasa hampir (kepada mereka);
Aku perkenankan permohonan
 orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah
 mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu) dan
 hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik
 serta betul.


seringkali kita berdoa apa yang berkeinginan di hati... namun kita
sekadar meminta tanpa kita tahu adakah yang kita minta tu baik ke
untuk diri kita..kita biasanya minta apa yang kita suka, yang kita
tengok orang lain ada..yang orang lain kata benda tu best/baik/hebat/
diiktiraf...namun adakah kita sedar adakah sesudah kita dapat apa yang
kita minta nanti kita dapat jamin yang kita akan rasa puas hati..adakah 
kita akan berhenti meminta..

dulu...saya pernah berdoa masa saya sekolah rendah..minta Allah..
nipiskan rambut saya..sebab rambut saya sangat tebal,rasa panas
bila bertudung, berpeluh, sukar untuk menguruskannya...
hakikatnya sekarang Allah sudah memaqbulkan doa saya..
saya sudah menjadi hampir botak...kini
saya mencari pula ubat penyubur rambut untuk menumbuhkan
semula rambut untuk menutup kebotakan..saya merenung diri
 sebenarnya saya minta sesuatu yang saya tidak tahu..ia baik
 atau tidak untuk saya...

sudahnya saya mengubah doa saya..kepada Allah..untuk memberikan
sesuatu yang Allah tahu ia baik buat saya, dan saya mampu memikulnya,
 dan saya redha dengannya..dan saya sabar dengannya..dan saya
 syukur dengannya

begitulah kita ciptaan NYA..hanya Allah lah jua yang tahu apa jua
yang sebaiknya untuk diri kita ini..bersyukurlah dengan apa yang kita ada
 kerana janji Allah barang siapa yang bersyukur akan ditambahi nikmatnya

وَاِذْ تَاَذَّنَ رَبُّكُمْ لَىِٕنْ شَكَرْتُمْ لَاَزِيْدَنَّكُمْ وَلَىِٕنْ كَفَرْتُمْ اِنَّ عَذَابِيْ لَشَدِيْدٌ
Terjemahan
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, “Sesungguhnya jika kamu bersyukur,
niscaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku),
maka pasti azab-Ku sangat berat.”
surah ibrahim ayat 7

berdamailah dengan taqdir..dan bersangka baiklah dengan masa
hadapan (wallahua'alam)

0 comments:

Post a Comment