CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, March 2, 2011

penggunaan NVL dalam PL/SQL

tutorial ini adalah sesuai kepada pengguna oracle dan coldfusion: 
sedikit tips penggunaan function NVL dalam PL/SQL bagi yang menggunakan oracle. kadang2 kita guna cfif untuk beri nilai bila data null...tapi kalau kita guna function ni lagi senang sbb dah dibekalkan siap2 dari query..kalau terlupa nak buat kat IF data dikeluarkan still betul
 Format: NVL(X,0) dimana X adalah sebarang nombor.
Tujuan : memberi pulangan  zero jika X adalah NULL Value

SEBELUM
SELECT 'JUMLAH GAGAL' JENIS,  
    SUM (CASE WHEN SEMESTER = '#SEMESTER[1]#' THEN 1 ELSE 0 END) SEM_CUR,
    SUM (CASE WHEN SEMESTER = '#SEMESTER[2]#' THEN 1 ELSE 0 END) SEM_PRV,

     COUNT(*) TOTAL
      FROM UITM.STUDENT A, UITM.CAMPUS B,  HEA.REPORT_EXAM_STAT C
    WHERE A.STUDENTID = C.STUDENTID
     AND TRIM(B.CAMPUS_CODE) = TRIM(A.CAMPUS_CODE)
    AND DIP_TYPE_INTAKE = 'PENERAPAN'
       AND SEMESTER IN ( #PreserveSingleQuotes(USE_SEMESTER_CODE)# )
             #PreserveSingleQuotes(USE_SQL_FILTER)#
    AND  EXAM_STATUS  IN
    ('D1','D2','D3','D4','D5','D6','D7','D8','G1','G2','G3','G4','G5','G6','G7','S1','X0','X1','X2','X3')









SELEPAS
SELECT 'JUMLAH GAGAL' JENIS,  
    NVL(SUM (CASE WHEN SEMESTER = '#SEMESTER[1]#' THEN 1 ELSE 0 END),0) SEM_CUR,
    NVL(SUM (CASE WHEN SEMESTER = '#SEMESTER[2]#' THEN 1 ELSE 0 END),0) SEM_PRV,

     COUNT(*) TOTAL
      FROM UITM.STUDENT A, UITM.CAMPUS B,  HEA.REPORT_EXAM_STAT C
    WHERE A.STUDENTID = C.STUDENTID
     AND TRIM(B.CAMPUS_CODE) = TRIM(A.CAMPUS_CODE)
    AND DIP_TYPE_INTAKE = 'PENERAPAN'
       AND SEMESTER IN ( #PreserveSingleQuotes(USE_SEMESTER_CODE)# )
             #PreserveSingleQuotes(USE_SQL_FILTER)#
    AND  EXAM_STATUS  IN
    ('D1','D2','D3','D4','D5','D6','D7','D8','G1','G2','G3','G4','G5','G6','G7','S1','X0','X1','X2','X3')










p/s : sebarang pertukaran ilmu amatlah dialu2kan..boleh contact kat nouriman82@yahoo.com kalau ada pandangan atau cadangan..kita share2 lah ye ilmu yang ada

0 comments:

Post a Comment