CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, January 12, 2011

gigi oh gigi


Bismillahirrahmanirrahim

semalam aku ne cabut gigi..manakala 2 orang lagi kawan ku buat scaling iaitu puan baiduri dan cik mira. masa kena cabut geraham bongsu(baca selanjutnya info pasal geraham bongsu) tu x la sakit mana..tapinya selepas sehari sakitnya makin terasa...nyut..nyut..nyut..adei...kejap sakit jap hilang..nak makan pun payahnya..bila macam ni tambah sikit kesedaran betapa selama ini Allah telah kurniakan nikmat gigi dan mulut yang sangat berguna..yang kengkadang disalahgunakan untuk makan benda yg x berkhasiat..untuk mengata orang huuuu...sian mulut n gigi aku..disalah gunakan..pasni kena selalu beringat..gunalah gigi dan mulut untuk tujuan yang betul..huuu(kengkadang tersalah guna gak...ampunn yaAllah)

"Dan Allah telah meratakan bumi untuk makhluk (Nya). di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang. Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" (Q.S. Ar-Rahman 55:1-13)"

sedikit Panduan lepas cabut gigi
1) elakkan kerap berkumur atau berkumur dengan kuat
2) gigit gauze(kain yang jaring2 tu) pada bekas yang kena cabut kuat2
3)tukar gauze dalam 1/2 jam sekali bagi nak bantu menghentikan pendarahan
4) letak ais(bungkus dalam kain) kat tempat cabut tu bg kurangkan sakit
5) jangan minum / makan benda2 panas
6) jangan kunyah kat tempat cabut tu..(kalau terer kunyah laaaa..heheh)
7) masa nak tidur pada hari cabut tu tinggikan skit bantal..(jangan lupa alas sapu tangan kat bawah mulut sbb sure ayaq liuq meleleh x sedar sbb sakit)
8) kalau anda jenis tak tahan sakit pastikan makan ubat tahan sakit tu sebelum sakit ..kalau dah sakit baru nak makan lambat la baru kurang rasa sakit tu..
ni antara tips yang aku buat dan yang dr bagi dalam pamplet lepas cabut gigi tu..

selamat mencuba..yebbaaaa...adeii..

p/s : kredit to encik suami yang sudi masakkan bubur lambuk untuk den pas cabut gigi tu..jasamu ku kenang..uhukkk

2 comments:

mawar mekar..

jeng3..masita dah hilang x sakit gusi tu.mesti encik husband masak sedap nih.moga cpt sembuh..

aku la...

x hilang pon lagi..nyut..nyut..tapi dah p klinik semula mintak ubat tahan sakit yang lagi power..dr kata kena tahan la..besa ambik seminggu baru baik..huwaaaaaa..tq ye

Post a Comment